Opleiding tot ULM-piloot
Motorvliegen heeft lang de reputatie gehad niet zo toegankelijk te zijn voor het grote publiek. Het ULM-vliegen doet de laatste jaren haar best om het tegendeel te bewijzen: vliegen is voor iedereen.
ULM-toestellen onderscheiden zich van sportvliegtuigen voornamelijk door hun beperkt gewicht: ze zijn lichter, want je kan maximaal één passagier meenemen.
Het ULM-vliegen is een nationaal gegeven: daar waar sportvliegen Europees wettelijk vastgelegd is, verschilt ULM-vliegen per land. De huidige Belgische wetgeving, die dateert van 1999, zal weldra worden geüpdatet en dichter aanleunen bij de Europese regelgeving.
Wat zijn de vereisten?
Je hebt geen diploma nodig om te starten, een portie gezond verstand en motivatie brengen je al heel ver.
Om je vergunning te behalen, moet je:
- 16 jaar of ouder zijn;
- Beschikken over een medisch certificaat;
- Beschikken over een geldige oefenvergunning of ten minste een PPL-vergunning;
- Slagen in het theoretisch examen en het praktijkexamen.
Medisch certificaat
Elke kandidaat moet een medisch onderzoek ondergaan bij een luchtvaartgeneeskundige keuringsarts. Er zijn medische minima, maar de meeste personen voldoen hieraan. Dat een kandidaat-piloot niet slaagt voor deze medische controle, is eerder uitzonderlijk.
Wil je leren vliegen en heb je twijfels over je medische geschiktheid, dan is het aan te raden om zo snel mogelijk een medisch onderzoek te laten uitvoeren.
Je medisch certificaat (klasse 4) zal je periodiek moeten vernieuwen, afhankelijk van je leeftijd:
- Personen jonger dan 40 jaar: om de 5 jaar;
- Personen ouder dan 40 jaar: om de 2 jaar.
Belgian Civil Aviation Authority (BCAA)/Directoraat-Generaal Luchtvaart (DGLV) hanteert deze officiële lijst van luchtvaartgeneeskundige keuringsartsen.
De theorieopleiding
De theoriecursus is hetzelfde voor alle aspirant piloten, of je nu kiest voor sportvliegen of ULM-vliegen. Hoewel het examen bij BCAA/DGLV verschillend is, vinden wij dat elke privaat- en ULM-piloot over dezelfde theoretische kennis moet beschikken. We vliegen immers in hetzelfde luchtruim.
De lessen worden gespreid over een periode van circa 7 maanden en bevatten volgende vakken:
- Luchtvaartreglementering
- Kennis van het vliegtuig en instrumenten
- Vluchtbeginselen
- Meteorologie
- Navigatie
- Radiocommunicatie
- Menselijke prestaties
- Operationele procedures
- Gewichts- en prestatieberekening
Aan het einde van ieder vak wordt er een examen georganiseerd door Aero-Kiewit.
Proefexamen
Op het einde van het totale lespakket en dus aan het einde van het schooljaar wordt een globaal proefexamen afgenomen. De voorwaarde om deel te kunnen nemen aan het proefexamen is dat je voor minimum 70% aanwezig was bij de lessen.
Examen bij BCAA/DGLV
Het theorie-examen Reglementering leg je af bij het BCAA/DGLV te Brussel. Je moet 75% halen om geslaagd te zijn. De examens over Aerodynamica, Meteorologie en Techniek van het vliegen leg je af bij een examinator voor of na je praktijkexamen. Wie de lessen intensief volgt, slaagt.
Alle informatie over de verschillende examens vind je op de website van de FOD Mobiliteit en Vervoer.
Praktische info
De theorielessen vinden plaats in het pilotenlokaal van Aero-Kiewit vzw op dinsdag en vrijdag van 19.00 tot 22.30 uur, vanaf 15 oktober 2024 tot ca. begin april. Tijdens de schoolvakanties is er geen les.
De kostprijs bedraagt €395. Indien je slaagt voor het examen bij BCAA en je bent lid van de club*, dan krijg je €250 terug om te spenderen aan het huren van een clubtoestel.
De handboeken zijn te verkrijgen via de club bij de start van de lessenreeks en kosten €230.
*Om de theorieopleiding bij Aero-Kiewit te volgen is geen lidmaatschap vereist.
Wie de theoriecursus tijdens vorige jaren volgde en tot op heden nog niet geslaagd is of onvoldoende de lessen heeft kunnen volgen, kan (gratis) de lessen opnieuw bijwonen.
De praktijkopleiding
Er wordt aangeraden de praktijklessen te combineren met de theorieopleiding, zo kan je de theorie direct koppelen aan de praktijk. Bovendien zorgt dit voor extra motivatie om te studeren! Om de praktijkopleiding te volgen, moet je lid zijn van Aero-Kiewit vzw.
Bij ons leer je vliegen met een Tecnam P92 (OO-G83). Je kiest zelf in overleg met je instructeur wanneer je praktijklessen plaatsvinden.
Oefenvergunning & vliegboek
Alvorens je kan starten aan je praktijkopleiding, moet je een oefenvergunning aanvragen. Hoe je die oefenvergunning aanvraagt en wat de voorwaarden hiervoor zijn, lees je hier. Deze oefenvergunning is 24 maanden geldig (en kan worden verlengd, indien nodig).
Alle vluchten moeten correct worden gelogd in een vliegboek, dat je eveneens bij BCAA/DGLV aanvraagt.
Het praktijkexamen
Aan het einde van je praktijkopleiding en nadat je geslaagd bent voor het theorie-examen, leg je je praktijkexamen af met een examinator die wordt aangeduid door BCAA/DGLV.
Alle informatie over het aanvragen van je praktijkexamen, vind je onder de rubriek Didactische examen op de website van FOD Mobiliteit en Vervoer.
Nadat je je praktijkexamen hebt afgelegd, bezorgt je examinator het examenverslag aan het BCAA/DGLV. Jij moet dan enkel nog je vergunning aanvragen.
Beperkt bewijs van Radiotelefonist & English Language Proficiencytest
Een radio is niet verplicht aan boord van een ULM, maar als je er eentje gebruikt, moet je hiertoe gemachtigd zijn. Hiervoor dien je bij BCAA/DGLV een Beperkt bewijs van Radiotelefonist te behalen (uitgereikt door Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT)). Hoe je dit examen aanvraagt, lees je onder de rubriek Radio-examen.
Omdat radiocommunicatie in België officieel in het Engels verloopt, zal je ook moeten bewijzen dat je voldoende kennis hebt van de Engelse taal tijdens een English Language Proficiencytest (ELP). Dit omvat een mondeling examen bij een erkend examinator of examencentrum en zal worden georganiseerd door de club.
Om te slagen, moet je minimum een level 4 behalen:
- Level 4 (vier jaar geldig);
- Level 5 (zes jaar geldig);
- Level 6 (onbeperkt geldig).
Globaal kostenplaatje
Globaal mag je uitgaan van een totaalbudget van €6.500 voordat je je ULM-vergunning behaalt. Dit omvat:
- Medisch certificaat;
- Oefenvergunning en vliegboek;
- Lidmaatschap, waarborgsom en éénmalige patrimoniumbijdrage Aero-Kiewit;
- Lidmaatschap Belgische ULM Federatie;
- Aankoop boekenpakket theorieopleiding;
- Theorieopleiding;
- Theoretisch examen bij BCAA/DGLV te Brussel;
- Radiovergunning & English Language Proficiencytest;
- Huur clubtoestel en instructie*;
- Aankoop vliegmateriaal;
- Praktijkexamen en -examinator;
- Vergunning.
* De totale kostprijs van de praktijkopleiding is afhankelijk van de leercurve van de kandidaat.
Je ULM-vergunning geldt enkel voor jou alleen. Wil je passagiers meenemen, dan moet je minstens 30 uren solo vliegen. Na een positieve checkvlucht met instructeur, ontvang je je passagierslicentie. Hiervoor moet je een €2.000 extra tellen.
Contacteer ons
Heb je (nog) vragen? Contacteer ons gerust!
- Praktische informatie, de theorieopleiding of inschrijvingen: school@ebzh.be
- Praktische opleiding privépiloot: oliver.neyens@telenet.be
- Praktische opleiding ULM-piloot: ivan.cappuyns@outlook.be
Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.