Opleiding tot privépiloot

Wat zijn de vereisten?

Om de opleiding tot privaatpiloot te starten is er geen minimumleeftijd vastgelegd, maar om het praktijkexamen te mogen afleggen, moet je 17 jaar zijn. 

Verder heb je geen diploma nodig om te starten, een portie gezond verstand en motivatie brengen je al heel ver. 

Om je vergunning te behalen, moet je:

Je vliegvergunning blijft in principe levenslang geldig, volgens de Europese wetgeving zoals opgesteld door European Union Aviation Safety Agency (EASA).

Medisch certificaat

Elke kandidaat moet een medisch onderzoek ondergaan bij een luchtvaartgeneeskundige keuringsarts. Er zijn medische minima, maar de meeste personen voldoen hieraan. Dat een kandidaat-piloot niet slaagt voor deze medische controle, is eerder uitzonderlijk. 

Wil je leren vliegen en heb je twijfels over je medische geschiktheid, dan is het aan te raden om zo snel mogelijk een medische onderzoek te laten uitvoeren.

Je medisch certificaat zal je periodiek moeten vernieuwen, afhankelijk van je leeftijd: 

Belgian Civil Aviation Authority (BCAA)/Directoraat-Generaal Luchtvaart (DGLV) hanteert deze officiële lijst van luchtvaartgeneeskundige keuringsartsen.

De theorieopleiding

De theoriecursus is hetzelfde voor alle aspirant piloten, of je nu kiest voor sportvliegen of ULM-vliegen. Hoewel het examen bij BCAA/DGLV verschillend is, vinden wij dat elke piloot over dezelfde theoretische kennis moet beschikken. We vliegen immers in hetzelfde luchtruim.

De lessen worden gespreid over een periode van circa 7 maanden en bevatten volgende vakken:

  1. Luchtvaartreglementering
  2. Kennis van het vliegtuig en instrumenten
  3. Vluchtbeginselen
  4. Meteorologie
  5. Navigatie
  6. Radiocommunicatie
  7. Menselijke prestaties
  8. Operationele procedures
  9. Gewichts- en prestatieberekening

Aan het einde van ieder vak wordt er een examen georganiseerd door Aero-Kiewit.

Proefexamen

Op het einde van het totale lespakket en dus aan het einde van het schooljaar wordt een globaal proefexamen afgenomen. De voorwaarde om deel te kunnen nemen aan het proefexamen is dat je voor minimum 70% aanwezig was bij de lessen.

Voor elk vak moet je, net zoals op het echte examen, minimum 75% halen. Nadat je geslaagd bent op dit proefexamen, krijg je van Aero-Kiewit vzw als DTO schriftelijk toestemming om het theorie-examen in Brussel te gaan afleggen.

Examen bij BCAA/DGLV

Het theorie-examen leg je af bij het BCAA/DGLV te Brussel. Om dit aan te vragen, zijn er verschillende opties. Op de website van de FOD Mobiliteit en Vervoer vind je alle info over de inschrijvingsprocedures, de examendata en tarieven.  

Niet geslaagd? Niet getreurd: je mag je nog driemaal aanmelden voor een herexamen van de vakken waarvoor je nog niet slaagde. Ben je dan nog niet geslaagd, dan zal je je opnieuw moeten aanmelden bij je DTO om opnieuw les te volgen.

Praktische info

De theorielessen vinden plaats in het pilotenlokaal van Aero-Kiewit vzw op dinsdag en vrijdag van 19.00 tot 22.30 uur, vanaf 15 oktober 2024 tot ca. begin april. Tijdens de schoolvakanties is er geen les.

De kostprijs bedraagt €395. Indien je slaagt voor het examen bij BCAA en je bent lid van de club*, dan krijg je €250 terug om te spenderen aan het huren van een clubtoestel.

De handboeken zijn te verkrijgen via de club bij de start van de lessenreeks en kosten €230.

*Om de theorieopleiding bij Aero-Kiewit te volgen is geen lidmaatschap vereist.

Wie de theoriecursus tijdens vorige jaren volgde en tot op heden nog niet geslaagd is of onvoldoende de lessen heeft kunnen volgen, kan (gratis) de lessen opnieuw bijwonen.

De praktijkopleiding

Er wordt aangeraden de praktijklessen te combineren met de theorieopleiding, zo kan je de theorie direct koppelen aan de praktijk. Bovendien zorgt dit voor extra motivatie om te studeren. Je kiest zelf in overleg met je instructeur wanneer je praktijklessen plaatsvinden. 

Op Aero-Kiewit leer je vliegen met een Tecnam P2008 (OO-KWI of OO-KWO) of Tecnam P2010 (OO-KWL).

Om je praktijkopleiding te volgen, moet je lid zijn van Aero-Kiewit. 

English Language Proficiency-test

Als privépiloot zal je moeten bewijzen dat je voldoende kennis hebt van de Engelse taal tijdens een English Language Proficiencytest (ELP). Dit omvat een mondeling examen bij een erkend examinator of examencentrum en zal worden georganiseerd door de club.

Om te slagen, moet je minimum een level 4 behalen:

Het praktijkexamen

Aan het einde van je praktijkopleiding leg je je praktijkexamen af met een examinator die wordt aangesteld door BCAA/DGLV. 

Je mag je praktijkexamen pas afleggen als je geslaagd bent voor het theorie-examen en wanneer je minimum 45 vlieguren hebt. 

Globaal kostenplaatje

Globaal mag je uitgaan van een totaalbudget van €14.000 voordat je je PPL-vergunning behaalt. Dit omvat:

*De totale kostprijs van de praktijkopleiding is afhankelijk van de leercurve van de kandidaat. 

Contacteer ons

Heb je (nog) vragen? Contacteer ons gerust!

Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

© 2024 Koninklijke Aero-Kiewit vzw